Minun pakolliset jouluperinteet


Onko teillä jotain joulu fiilistely perinteitä? Teetkö jotkut samat asiat uudelleen ja uudelleen joka joulu? Minulla on ainakin kehittynyt omia pikku perinteitä, osan olen tietysti tuonut lapsuudestani omaan kotiini ja toiset olen kehittänyt itselleni uusiksi tavoiksi.

Itsenäisyyspäivä

Itsenäisyyspäivänä pidimme kotona piparien leipomistalkoot. Teimme kokoperheen voimin pipareita. Isäni tosin istui yleensä sohvalla todeten kuinka turhaa työtä teimme, mutta silti tahtoi aina osingoille kun uunituoreet piparkakut tulivat uunista. 

Vuosien vieriessä nyt minä ja äitini pidetään tätä perinnettä yllä. Valkoiset piparkakut ovat jääneet listasta pois, mutta silti piparitalkoissa väsätään klassisisia piparkakkuja, Hanna-tädinkakkuja sekä suklaahippu keksejä. Yritän nykyäänkin joka itsenäisyyspäivä tulla vanhempieni luo piparitalkoisiin.


Joulukuusi

Joulukuusen olen rehannut omaan asuntooni itsenäisyyspäivän iltana. Olen aina ollut sitä mieltä, että aatonaatto on liian myöhäistä kuusenlaittoon, kun siitä ei saa nauttia tarpeeksi. Haluan nauttia siitä enemmän ennen joulua kuin joulun jälkeen. Muuttaessani omaan kotiin, olin onnesta soikeana kun tajusin, että saan kuusen marraskuussa kotiini pystyyn jos siltä tuntuu. 



Piparkakkutalo

Piparkakkutalon rakennus on yleensä vuosittaista joulun alla. Nykyään omillani, minun piparkakkutaloissani on usein rakennusvirheitä, sillä en millään jaksa tehdä tässä tarkkaa työtä. Tykkään enemmän siitä koristelu vaiheesta ja sen syömisestä joulun jälkeen, kun muottien piirtämisestä sekä talon kasaamisesta. Joku pala aina hajoaa, onneksi suurimmat virheet voi piilottaa karkeilla ja sokerikuorrutteella.

Tosin tänä vuonna olen sitä mieltä, että tämä on minun viimeinen piparkakkutaloni vähään aikaan. Seinistä unohtui päätypalat jotka kannattelevat kattoa. Joten taitaa tämän vuoden piparitalo jäädä kasaamatta tai sitten siitä tuleekin vain piparkakkulaatikko.



Jouluelokuvat

Rakastan jouluelokuvia ja ehdottomasti suosikki listallani on The Holiday sekä Santa Claus 1 ja 2. Nämä kolme elokuvaa ovat kuuluneet jo pitkään jouluperinteisiini ja katson ne joka ikinen joulu. Tänä vuonna kävi niin, että vahingossa tyhjenisin Digiboxini, josta menetin kasan vahoja hyviä leffoja sekä ison läjän leffoja joita en vielä ollut kerinnyt katsomaan. Tässä samassa menivät Santa Claus elokuvat, jotka jouduinkin nyt viimein tilaamaan itselleni, että sain vihdoin omat suosikki joululeffani omaan kirjahyllyyni muiden elokuvien joukkoon. 

Elokuvien kanssa tietysti herkutellaan pipareilla tai suklaalla sekä jouluisella juomalla. Klassikkona tietysti kuuma kaakao kermavaahdolla ja vaahtokarkeilla, glögiä tai sitten omaa suosikkiani eggnogg juomaa. 

Viimeinen työpäivä ennen joulua

Tämän tavan kehitin viisi vuotta sitten, aaton aattona jolloin vielä kaupat ovat auki. Mikä onni on käynyt, etten ole ollut usein jouluaattona töissä, sillä mikään ei ole ikävämpää kuin joulu töissä. Olen hakenut aamulla piparkakkulatten kahvilasta ja mennyt sen voimin töihin. Toki juon muulloinkin piparkakkulattea, mutta tällöin se on pakko hakea.


Lue myös:

Ei kommentteja